کمپرسور داکت اسپلیت چیست؟ کمپرسور داکت اسپلیت چه وظیفه‌ای دارد؟ برای آشنایی با عملکرد کمپرسور داکت اسپلیت بهتر است ابتدا با داکت اسپلیت آشنا شوید.
یکی از سیستم‌های تهویه مطبوع که در سرمایش و گرمایش محیط عملکرد بسیار خوبی دارد، داکت اسپلیت است. از داکت اسپلیت‌ها می‌توان هم در فصول سرد و هم در فصول گرم سال استفاده کرد.            این سیستم هوای تازه را از طریق کانال وارد محیط داخلی می‌کند. برعکس سایر سیستم‌های تهویه مطبوع که کانال کشی ندارند، داکت اسپلیت برای هر اتاقی کانال مجزا دارد. معمولا این کانال‌ها از فلکسی بل، پلی یورتان و گالوانیزه ساخته شده‌اند.

در ادامه این مطلب با بهترین تولیدکننده داکت اسپلیت آرتانسیم همراه باشید تا با کمپرسور داکت اسپلیت، انواع کمپرسور داکت اسپلیت و کولر گازی بیشتر آشنا شوید.
داکت اسپلیت به وسیله کانال‌ها هوای گرم یا سرد را به صورت یکنواخت در محیط پخش می‌کند. از داکت اسپلیت می‌توان برای بخش‌های مختلفی چون محیط‌های اداری، تجاری، مسکونی استفاده کرد.        داکت  اسپلیت‌ها دارای دو بخش یونیت داخلی و خارجی هستند، هر یک از این بخش‌ها از اجزا مختلفی ساخت می گردند. همانطور که از نامشان پیداست یونیت داخلی را باید در محیط داخلی نصب کرد و یونیت خارجی را باید در پشت بام یا تراس قرار داد.

کمپرسور داکت اسپلیت چیست؟

کمپرسور داکت اسپلیت از سیکل تبرید تراکمی استفاده می‌کنند و به کمک آن موجب سرمایش و گرمایش محیط می‌شود. مایع مبرد موجود در یونیت خارجی به وسیله‌ی لوله‌ها به یونیت داخلی منتقل می‌شود و بعد از عبور از شیر انبساط وارد کویل سرمایش خواهد شد. در مقابل جریان هوای تازه به یونیت داخلی، بعد از فیلتر شدن از روی کویل عبور می‌کند و بعد از کاهش دما از طریق کانال‌ها وارد محیط داخلی می‌شود. این عملکرد سرمایش داکت اسپلیت است، گرمایش آن معمولا به دو شیوه انجام می‌شود: استفاده از کویل آب‌گرم و معکوس کردن سیکل برودتی.

استفاده از کویل آب‌گرم

با قرار دادن یک کویل گرمایشی در پشت یونیت داخلی و عبور آب‌گرم از آن، هوای محیط داخلی گرم خواهد گردید. در این حالت تنها فن‌های یونیت داخلی روشن هستند و کمپرسور داکت اسپلیت و فن‌های کندانسور خاموش هستند و فعالیتی ندارند.

معرفی انواع کمپرسور های داکت اسپلیت و کولر گازی

معکوس کردن سیکل برودتی

در این روش باید با معکوس کردن جهت گردش مبرد در سیکل داکت اسپلیت، بخار داغ خارج گردیده از کمپر سور داکت اسپلیت را وارد اواپراتور کرد. این کار موجب افزایش دمای محیط خواهد شد.

انواع کمپرسور در عملکرد سرمایشی و گرمایشی داکت اسپلیت نقش مهمی دارد. درحقیقت کمپرسور داکت اسپلیت قطعه اصلی سیکل تبرید تراکمی است که وظیفه فشرده سازی و افزایش فشار گاز مبرد را به عهده دارد. کمپرسور داکت اسپلیت از دو مسیر مکش و رانش ساخته گردیده و داخل کندانسور قرار دارد. این نکته را در نظر داشته باشید کمپر سور توانایی آن را دارد تا انرژی مورد نیاز برای حرکت داکت اسپلیت را از انرژی الکتریکی دریافت کند.

کمپرسور داکت اسپلیت در سیکل تبرید انواع مختلفی دارد، هر کدام از آن‌ها با توجه به ویژگی‌ها و عملکردشان در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کمپر سور از قطعات اصلی داکت اسپلیت است، در صورت خراب شدن باید هزینه بالایی برای تعمیر و تعویض آن پرداخت کرد. به همین دلیل بهتر است در صورت بروز هرگونه عیب و ایرادی در داکت اسپلیت، تعمیر آن را به یک فرد متخصص بسپارید.

گاز مبرد بعد از وارد شدن به کمپرسور متراکم گردید و با فشار و دمای بالا از آن خارج خواهد شد. سپس به وسیله یک لوله فشار قوی به سمت کندانسور منتقل می‌شوند و با خنک شدن به وسیله فن آکسیال در کندانسور و از دست دادن حرارت به مایع مبرد تبدیل می‌شود. مایع مبرد بعد از انتقال به سمت شیر انبساط، دچار افت فشار خواهد شد. مایع مبرد در اواپراتور با جذب گرمای محیط داخلی به گاز مبرد تبدیل می‌شود و مجددا به کمپر سور بازمی‌گردد. تکرار این چرخه سیکل تبرید تراکمی است.

کندانسور داکت اسپلیت

شاید این مقاله را نیز بپسندید: لیست قیمت چیلر خانگی و چیلر صنعتی

انواع کمپرسور

ما دراین قسمت از مقاله به شما انواع کمپرسورهای داکت اسپلیت را معرفی میکنیم، کمپرسور داکت اسپلیت از جهت برق ورودی به دو نوع تقسیم می‌شوند: کمپرسورهای تک فاز و کمپرسورهای یه فاز.

  • ظرفیت کمپرسور داکت اسپلیت تک فاز 42000 است. این ظرفیت با توجه به حداکثر فیوز محل نصب و نوع موتور قابل مصرف است.
  • ظرفیت کمپرسور داکت اسپلیت سه فاز حدود 36000، 42000 و 48000 هستند. این داکت‌ها با توجه به ظرفیت فیوز و محل نصب به صورت سه فاز قابل ارائه هستند.

خود کمپر سور داکت اسپلیت از نظر مصرف برق هم به دو دسته اینورتر و دورثابت تقسیم می‌شوند.

کمپرسور داکت اسپلیت اینورتر

کمپرسور داکت اسپلیت اینورتر دور موتور متغیری دارد و مصرف برق آن بسیار کم است. این کمپرسورها به نوسانات برق بسیار حساس هستند و برخی قطعات آن ازجمله برد الکترونیکی در برابر این نوسانات آسیب‌پذیرند.

کمپرسور داکت اسپلیت دورثابت

کمپرسور داکت اسپلیت دورثابت مصرف برق بسیار بالایی دارد. این کمپرسورها دور موتور ثابتی دارند، به همین دلیل یا باید روشن باشند یا خاموش.
دور موتور این نوع کمپرسور داکت اسپلیت قابل تنظیم نیست و همین موضوع باعث گردیده تا مصرف برق آن بالا باشد. معمولا از این نوع داکت اسپلیت در مناطق گرمسیر که تعرفه برق بسیار پایینی دارند استفاده می‌شود. کمپرسورهای روتاری و اسکرال دورثابت هستند، این کمپرسورها بازده بسیار کم و مصرف برق و استهلاک بالایی دارند.

کمپرسور روتاری

کمپر سور داکت اسپلیت از لحاظ عملکردی که دارد به سه نوع تقسیم می‌شوند:

کمپرسور روتاری داکت اسپلیت

این کمپرسور داکت اسپلیت که به کمپرسورقلمی هم شهرت پیدا کرده است، بیشتر در مناطق معتدل استفاده می‌شود. کمپر سور روتاری در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی مصرف انرژی پایین‌تر و صدای کمتری دارند. این کمپرسور داکت اسپلیت تیغه‌های 360 درجه دارند که نقش مکش و فشرده سازی مبرد را انجام می‌دهند.
کمپرسورهای روتاری دارای دو نوع معمولی و T3 هستند که در مناطق گرمسیری از مدل T3 استفاده می‌شود. در این نوع کمپرسور داکت اسپلیت، گاز از طریق دریچه ورودی وارد دستگاه گردیده و در اثر چرخش تیغه‌ها و پره‌ها با فشار به سمت لوله خروجی می‌رود.

کمپرسور پیستونی داکت اسپلیت

این کمپرسور داکت اسپلیت به عنوان قدیمی‌ترین کمپرسور شناخته می‌شود که فرآیند فشرده‌‌سازی را از طریق پیستون و سیلندر انجام می‌دهد. با هر بار رفت و برگشت پیستون، گاز مبرد موجود در کمپر سور پیستونی به سمت داخل سیلندرها کشیده می‌شود. از کمپر سور پیستونی بیشتر در مناطق گرمسیری بیشتر استفاده می‌شود.

کمپرسور اسکرال داکت اسپلیت

یکی از جدیدترین نوع کمپرسور داکت اسپلیت، حلزونی یا اسکرال است. مارپیچ‌های این کمپر سور ثابت و متحرک هستند. حرکت مارپیچ و حلزونی آن‌ها موجب متراکم شدن گاز می‌شود. این نوع کمپر سور داکت اسپلیت در میان سایر کمپرسورها، بازده و عملکرد بسیار بهتری دارد به همین دلیل در ظرفیت‌های بالای 24000 از این نوع کمپر سور استفاده می‌کنند. عمر طولانی و بازده بسیار خوب این کمپر سور باعث گردیده تا به عنوان بهترین کمپرسور داکت اسپلیت شناخته شود.

جمع بندی

داکت اسپلیت یا اسپلیت‌های کانالی یکی از رایج‌ترین سیستم‌های سرمایش و گرمایش هوا هستند. بازده و عملکرد خوب این دستگاه باعث گردیده تا در کنار سایر سیستم‌های تهویه طرفدار بیشتری داشته باشد. در این بلاگ به معرفی کمپرسور داکت اسپلیت که یکی از مهم‌ترین قطعات آن است پرداختیم.