• آیا از قیمت چیلر خانگی و چیلر صنعتی با خبر هستید؟
  • آیا قیمت چیلر خانگی و چیلر صنعتی با هم متفاوت است؟
  • چه عواملی در قیمت چیلر خانگی و چیلر صنعتی تاثیرگذار است؟

برای پاسخ به این سوالات بهتر است با عملکرد چیلر و قیمت چیلر در انواع مختلف آشنا شوید. چیلر یا Chiller دستگاهی است که از طریق سیکل ترمودینامیکی، گرما را از جریان سیال مشخصی دفع می‌کند. این جریان با قرار گرفتن درون مبدل حرارتی جهت خنک کاری آب، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه اکنون به عنوان رایج‌ترین سیستم‌های تهویه شناخته می‌شود. چیلر قادر است هوا را از یک محیط به محیط دیگری منتقل کند، به همین دلیل می‌توان گفت که چیلر نوعی پمپ انرژی نیز محسوب می‌شود و محصول خروجی این پمپ آب سرد است. با بهترین تولیدکننده داکت اسپلیت آرتانسیم تا پایان مقاله همراه باشید.

از چیلرها در محیط‌های اداری، تجاری، خانگی و محیط‌های مختلف دیگر استفاده می‌کنند. از این رو محدودیت و ممنوعیت خاصی در آن وجود ندارد. چیلرها با توجه به عملکرد و ویژگی‌هایی که دارند به دو نوع چیلر صنعتی و چیلر غیرصنعتی تقسیم می‎شوند. از چیلرهای صنعتی در خنک کردن دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی و از چیلرهای غیرصنعتی برای آپارتمان‌ها و منازل استفاده می‌شود.

قیمت چیلر خانگی و چیلر صنعتی

عملکرد چیلر بدین گونه است که مبرد در آن نقش واسطه انتقال حرارت از آب به محیط را به عهده دارد. زمانی که مبرد به کمپرسور می‌رسد فشار و دمای بالایی دارد بعد از ورود به کندانسور از حالت گاز به مایع تبدیل می‌شود. اگر وارد شیر انبساط شود می‌تواند فشار مایع را بکاهد. این عملیات در اواپراتور انجام می‌شود، بدین ترتیب مبرد پتانسیل بسیار بالایی برای جذب گرما دارد. اواپراتور شرایط انتقال دما بین آب و حرارت را مهیا می‌کند، در نهایت خروجی این عملیات آب خنک و مبرد گرم شده است.

قیمت چیلر ایستاده

این نوع چیلر اکنون در بازار داخلی تقاضای بسیار زیادی دارد، چیلر ایستاده به دو نوع تراکمی و جذبی تقسیم می‌شود. نوع جذبی آن قادر است تا برای سرمایش محیط مورد استفاده قرار بگیرد. برندهای بسیاری اقدام به تولید این نوع چیلر کرده‌اند، برای خرید چیلر ابتدا باید ظرفیت و اندازه آن را مشخص کنید.

این دو عامل می‌توانند روی قیمت چیلر بسیار تاثیرگذار باشند. از دیگر عوامل موثر در قیمت چیلر می‌توان به برند تولیدکننده، کیفیت محصول، نوع طراحی  موارد این چنینی اشاره کرد. در حال حاضر میانگین قیمت چیلر ایستاده حدود 20 تا 40 میلیون تومان است. البته این قیمت با توجه به نوسانات بازار و تغییر نرخ ارز متغیر خواهد بود.

قیمت چیلر خانگی

چیلر خانگی در مقایسه با چیلرهای دیگر به راحتی نصب می‌شوند و فضای بسیار کمتری را اشغال می‌کنند. سادگی چیلرهای خانگی و آپارتمانی باعث شده تا تقاضا برای خرید و نصب این چیلرها بیش از سایر مدل‌ها باشد. قیمت چیلر خانگی و آپارتمانی به طور میانگین حدود 30 تا 60 میلیون تومان است. البته در زمان خرید چیلر، قیمت به روز را در نظر می‌گیرند.

قیمت چیلر آپارتمانی

چیلر آپارتمانی موجب تولید سرمایش و گرمایش محیط در دو فصل تابستان و زمستان می‌شود. یکی از پرکاربردترین چیلرهای آپارتمانی از نوع آب خنک است که به راحتی در موتورخانه نصب می‌شود. این چیلرها از لحاظ قیمتی بسیار مقرون به صرفه هستند، ماندگاری و طول عمر بالایی دارند و انرژی را به بهترین شکل ممکن بهینه‌سازی می‌کنند.

این مزایا باعث شده تا طرفدار بسیاری پیدا کند. متاسفانه قیمت این نوع چیلرها با توجه به نوسانات بازار مشخص نیست. علاوه بر نوسانات بازار عوامل دیگری نیز هستند که روی قیمت نهایی تاثیرگذار هستند که از آن‌ها می‌توان به نوع کندانسور، نوع چیلر، نوع شیر برقی و خشک کننده، نوع سیستم سردکننده و… اشاره کرد.

قیمت چیلر صنعتی

چیلرهای صنعتی از سیکل تبرید تراکمی و جذبی استفاده می‌کنند. در واقع این چیلرها دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به ویژگی‌های و کاربردی که دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. چیلرهای صنعتی شامل چیلر هواخنک، چیلر آب‌خنک و چیلر تبخیری‌خنک هستند. قیمت چیلرهای هوا خنک و آب خنک با توجه به نوسانات بازار ثبات ندارند. از طرفی قیمت آن‌ها نیز به عوامل بسیاری بستگی دارد:

  • برند تولیدکننده
  • ظرفیت تولیدی
  • قطعات به کار رفته
  • کاربرد چیلر
    چیلر صنعتی

قیمت چیلر 10 تن

چیلر ۱۰ تن به دلیل راندمان و بازده بالایی که دارد در مراکز بزرگ و ساختمان‌های چند طبقه استفاده می‌شود. اگر این چیلر با کیفیت باشد، قطعا در ساخت آن از قطعات اورجینال، با کیفیت و همچنین جنس بدنه عالی استفاده می‌شود. فولاد ضد زنگ و رنگ‌های صنعتی با کیفیت این نوع چیلر می‌تواند گواه عمر طولانی و ماندگاری بالای آن باشد. از این نوع چیلر بیشتر در بخش‌هایی استفاده می‌شود که با مشکل تامین آب روبه‌رو نیستند و آب و هوایی گرم و مرطوب دارند. قیمت این چیلر به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد:

  • نوع مبرد و اواپراتور
  • ظرفیت سرمایشی
  • تعداد و نوع کمپرسورها
  • توان مصرفی
  • سایز لوله‌های رفت و برگشت و حجم جریان آب
  • وزن دستگاه
  • میزان افت فشار در لوله
  • ابعاد و ظرفیت آن
  • شدت صدای چیلر در زمان فعالیت

با توجه به این عوامل اکنون میانگین لیست قیمت چیلر حدود 100 تا 120 میلیون تومان است.

قیمت چیلر 120 تن

از این نوع چیلر هم برای مصارف خانگی و هم مصارف صنعتی استفاده می‌شود. در کارگاه‌ها و کارخانه‌های کوچک از این نوع چیلر استفاده می‌کنند. این چیلر توان ظرفیت تولیدی بسیار بالایی دارد از این رو می‌تواند به راحتی تهویه محیط‌های بزرگ را انجام دهد. نوع برند تولید کننده، نوع قطعات استفاده شده در چیلر از عوامل مهمی هستند که روی قیمت چیلر تاثیر می‌گذارند. میانگین قیمت این چیلر در بازار حدود 600 تا 700 میلیون تومان است.

قیمت چیلر 2 تن

یکی از پراستفاده‌ترین محصولات در بخش صنعت، چیلر 2 تنی است. قیمت خرید این نوع چیلر در یک سال اخیر به دلیل افزایش تقاضا، به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر قیمت آن دوبرابر قیمت سال گذشته است. علاوه بر نوع برند، ظرفیت چیلر، راندمان و بازده چیلر، توان تولیدی و… روی قیمت چیلر تاثیرگذار است. قیمت این چیلر به طور میانگین حدود 20 تا 30 میلیون تومان است.

 چیلر خانگی

قیمت چیلر 30 تن

این نوع چیلر ظرفیت سرمایشی بسیار بالایی دارد به راحتی می‌تواند دمای محیط را به منفی 10 یا منفی 15 درجه سانتی‌گراد برساند. خنک کردن محیط با صدای بسیار کم و راندمان بالا از مزایای این نوع چیلر است. اما قیمت چیلر 30 تنی با توجه به تناژ بالایی که دارد حدود 200 تا 250 میلیون تومان است.

البته این قیمت به صورت میانگین بوده و با توجه به شرایط بازار ممکن است کمی کاهش و افزایش پیدا کند. باید به این نکته توجه داشته باشید که در تناژهای بالاتر هزینه ساخت چیلر بسیار کمتر خواهد بود.

قیمت چیلر 5 تن

این نوع چیلر با توجه به کاربردش، انواع و اقسام مختلفی دارد. چیلرهای بغل زن، بالازن، چیلرهایی با نوع کمپرسور پیستونی و اسکرال از انواع مختلف چیلرهای 5 تنی هستند. قیمت این چیلر به انواع مختلفی بستگی دارد، ظرفیت تولیدی، نوع چیلر، برند تولید کننده و موارد این چنینی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت نهایی هستند. قیمت چیلر 5 تنی اکنون در بازار حدود 60 تا 70 میلیون تومان است. این قیمت میانگین بوده و با توجه به شرایط بازار متغیر خواهد بود.

قیمت چیلر 50 تن

در این نوع چیلرها از سیکل تبرید تراکمی استفاده می‌شود، نوع این چیلر با توجه به کمپرسور و کندانسوری که دارد متفاوت خواهد بود. این نوع چیلرها هوا خنک هستند و در مراکز و اماکن بزرگ چون بانک‌ها، مراکز آموزشی، باشگاه‌های ورزشی، دانشگاه‌ها، ساختمان‌های اداری و تجاری بزرگ و…. استفاده می‌شوند. میانگین قیمت چیلر 50 تن اکنون در بازار حدود 300 تا 350 میلیون تومان است.

قیمت چیلر صنعتی دست دوم

چیلرهای صنعتی با توجه به ظرفیت بالایی که دارند قطعا قیمت بالایی هم خواهند داشت. ظرفیت و بازده این چیلرها به مراتب بسیار بیشتر از چیلرهای خانگی است، از این رو می‌توان گفت که ظرفیت و تن آن‌ها از عوامل مهم و تاثیرگذار در قیمت نهایی هستند.
برخی از مصرف‌کنندگان به دنبال خرید چیلرهای صنعتی دست دوم هستند. قیمت این چیلرهای صنعتی در صورتی که به عنوان دست دوم فروخته شود، نصف قیمت چیلرهای نو هستند. برخی از این چیلرها با توجه به دست دوم بودنشان کیفیت بالایی دارند.

جمع بندی قیمت چیلر خانگی و چیلر صنعتی

در این بلاگ سعی کردیم تا علاوه بر آشنایی کوتاه و مختصر با انواع مختلف چیلر، با قیمت چیلرها در بازار داخلی هم آشنا شوید. چیلرها در حال حاضر بهترین و رایج‌ترین دستگاه‌هایی هستند که برای سیستم‌های تهویه محیط‌های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت چیلر در بازار داخلی همواره تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد، همانطور که در ابتدای بلاگ عنوان کردیم این عوامل می‌توانند باعث کاهش و افزایش قیمت چیلرها شوند.