یکی از چالش‌هایی که در زمان تغییر فصل با آن مواجه خواهید شد، تنظیم و نحوه کار با چیلر برای سرمایش یا گرمایش محیط است. تنظیم چیلر می‌تواند روی بازده و عملکرد آن تاثیرگذار باشد، به همین دلیل تنظیم چیلر باید به درستی و طبق اصول انجام شود. چیلر یک سیستم‌‌ تهویه مطبوع است که به دلیل مزایای بسیاری که دارد، امروزه استفاده از آن رواج پیدا کرده است. یکی از بزرگترین مشکلات افرادی که از چیلر استفاده می‌کنند، تنظیم چیلر در فصول مختلف سال است. در ادامه این مطلب با بهترین تولیدکننده داکت اسپلیت آرتانسیم همراه باشید تا با تنظیم و نحوهکار با چیلر در فصول سرد و گرم سال و نحوه کار ترموستات آشنا خواهید شد.تنظیم چیلر

تنظیم ترموستات چیلر

تنظیم چیلر برای فصول سرد و گرم سال توسط ترموستات انجام می‌شود. یکی از قطعات کاربردی و اصلی در ساختار هر چیلر، ترموستات است که وظیفه‌ی تغییر دما در چیلر را به عهده دارد.
تنظیم چیلر هم به صورت دستی و هم از طریق ریموت امکان‌پذیر است. برای تنظیم چیلر باید دمای شاخص را برای چیلر روی یک عدد مشخص کنید. سپس بعد از رسیدن آب برگشتی به دمای شاخص، ترموستات خاموش می‌شود تا دمای دستگاه بیش از آن افزایش پیدا نکند.

در مقابل اگر دمای محیط بیش از اندازه کاهش پیدا کند، ترموستات با کاهش دما شروع به فعالیت کرده و مجددا باعث افزایش دما خواهد شد. ترموستات می‌تواند با فعال شدن یا عدم فعالیت خودش، دمای محیط را به یک دمای مطلوب برساند. برای تنظیمات چیلر و عملکرد بهتر دستگاه، همیشه دمای آب را بین 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد نگهدارید.تنظیم چیلر و کار با چیلر

نحوه گرمایش چیلر

برای تنظیم چیلر در فصول سرد سال و راه‌اندازی بخش گرمایش آن، لازم است که شرایط دمای محیط را در نظر بگیرید. تنظیم چیلر برای حالت گرمایش با انتخاب گزینه set  آغاز می‌شود. set را چند بار انتخاب کنید تا عبار F3 ظاهر شود. برای تنظیمات چیلر در فصل گرمایش باید گزینه set را دوبار فشار دهید تا عدد یک انتخاب شود، سپس با استفاده از دکمه کنار set گزینه F0 را انتخاب کنید. در نهایت برای ذخیره این تنظیمات و ثبت حالت گرمایشی چیلر باید گزینه RST را انتخاب کنید.

اما برای اینکه چیلر بتواند در حالت گرمایشی کار کند باید دستگاه به یک بویلر متصل شود. بویلر به عنوان منبع گرمایش چیلر شناخته می‌شود. چیلر گرمایشی همان چیلر سرمایشی است که تنها در چند قطعه با یکدیگر تفاوت دارند. تنظیم چیلر در حالت گرمایش، شرایطی را فراهم کرده تا پخش هوای چیلر در محیط به کمک هواساز یا فن کویل انجام شود.

تنظیم و نحوه کار با چیلر

برای اینکه چیلر عملکرد خوبی داشته باشد باید به درستی نصب شود. راه‌اندازی چیلر در هر مدل یا برندی نکات و قوانین خاص خود را دارد.

  • برای راه‌اندازی و تنظیم چیلر ابتدا محل نصب آن را بررسی کنید تا مانع و مشکلی وجود نداشته باشد.
  • کمپرسور چیلر سر و صدای بسیاری دارد، پس بهتر است از لرزه‌گیر استفاده شود. لرزه‌گیر از سر و صدای چیلر در زمان روشن بودن جلوگیری می‌کند.
  • سعی کنید چیلر را در جایی نصب کنید که تعمیر و سرویس آن به راحتی انجام شود.
  • پشت بام محل نصب برج خنک کننده است، باید بهترین و مناسب‌ترین محل را برای آن انتخاب کنید.
  • بعد از نصب باید از باز بودن شیرهای مکش و رانش کمپرسور اطمینان حاصل کنید.
  • برای تنظیمات چیلر، ولتاژ برق ورودی به تابلوی چیلر را اندازه‌گیری کرده تا از روشن شدن دستگاه اطمینان حاصل کنید. یک دقیقه قبل از روشن شدن، فن کندانسور باید راه‌اندازی شود.
  • بعد از روشن شدن باید وضعیت گاز سیستم را بررسی کنید تا نشتی نداشته باشد.
  • در نهایت در صورت شنیدن هر صدایی بهتر است دستگاه را خاموش کنید و برای تنظیمات چیلر با خدمات پشتیبانی پس از فروش تماس بگیرید

    تبدیل سرمایش به گرمایش چیلر

    تنظیم چیلر اگر به درستی انجام شود، دستگاه از هوای تازه برای انجام تهویه و سرمایش استفاده می‌کند. چیلر قادر است تا سرمایش را با استفاده از هوای تازه محیط که دمای پایینی دارد انجام دهد، این کار به گونه‌ای انجام می‌شود که دیگر نیازی به گرمایش نخواهد داشت.
    برخی چیلرها، با جذب کامل هوای تازه کار می‌کنند. اگر درجه حرارت محیط خارجی به کمتر از 55 درجه سانتی‌گراد برسد دیگر نیازی به سرمایش مکانیکی نیست.
    برای تغییر حالت سرمایش چیلر به گرمایش  و تنظیم چیلر بهتر است از یک تکنیسین کمک بگیرید. سرویس دوره‌ای چیلر که سالی یکبار انجام می‌شود روی عملکرد و بازده دستگاه تاثیر مثبتی دارد. با استفاده از تنظیمات تعبیه شده روی ریموت و بدنه دستگاه می‌توانید عملکرد چیلر را از حالت COOL به HEAT تغییر دهید. دمای چیلر در حالت گرمایش به کمک ریموت قابل تغییر است.

    تنظیم و نحوه کار با چیلر در تابستان

    تنظیمات چیلر در فصل تابستان هم توسط ترموستات انجام می‌شود. قطعه ترموستات در تنظیم چیلر و دمای آن در فصول سرد و گرم سال نقش مهمی دارد. ترموستات در برابر تغییرات و نوسانات دما عملکرد خوبی دارد و به عنوان کنترل کننده حرارتی شناخته می‌شود.
    ترموستات می‌تواند دمای آب سیال، بخش اواپراتور را تنظیم کند. برای فعالیت درست چیلر باید دمای آب در یک بازه مشخص قرار بگیرد. اگر دمای هوا از میزان دمای تنظیم شده کمتر باشد ترموستات چیلر دستور راه‌اندازی و کارکرد کمپرسور را صادر می‌کند و تا زمانی که آب به دمای مورد نظر نرسد این روند ادامه خواهد داشت. اگر ترموستات درست کار نکند، تنظیم چیلر نمی‌تواند به درستی انجام شود.

    طرز کار با چیلر خانگی

    چیلر خانگی در سرمایش محیط عملکرد بسیار خوبی دارند. اما آنچه بیش از هر موضوع دیگری روی تنظیم چیلر تاثیر می‌گذارد، سایز و ابعاد چیلر است. چیلرهای خانگی در محیط‌هایی که ابعاد آن‌ها بیش از 150 متر هستند، عملکرد بسیار خوبی دارند.

    نحوه کار و تنظیم چیلرهای خانگی تقریبا مشابه با سایر چیلرها بوده، تنها تفاوت آن‌ در پمپ و منبع انبساط درون چیلر است. همین تفاوت باعث شده تا نصب چیلر نیازی به لوله‌کشی در موتورخانه نداشته باشد. در چیلرهای خانگی همانند سایر چیلرها می‌توان دمای محیط را از روی ریموت تنظیم کرد.

    کار با چیلر و نحوه تنظیم چیلر

    تنظیم دمای چیلر خانگی

    برای تنظیم چیلر خانگی باید به صورت دستی اقدام کنید. در هر چیلر یک ترموستات با صفحه نمایش تعبیه شده است که می‌توان دمای چیلر را با توجه به آن تنظیم کرد. کلیدهایSET  و RST روی صفحه نمایش مربوط به تنظیمات دمای چیلر است. اگر این کلیدها را همزمان با یکدیگر فشار دهید، عدد صفر روی صفحه نمایشگر ظاهر می‌شود. با هربار فشار دادن، مقدار آن افزایش پیدا می‌کند. اگر کلید SET را یکبار فشار دهید، عبارت F0 ظاهر می‌شود.
    برای تنظیم چیلر در فصل تابستان باید یکبار کلید RST را فشار دهید تا گزینه F3 ظاهر شود سپس کلید SET را فشار دهید تا عدد یک ظاهر شود. مجددا کلید SET را فشار دهید تا عدد 0 ظاهر شود. در نهایت برای ثبت این تنظیمات و ذخیره آن لازم است که کلید RST را فشار دهید. با انجام این مراحل دمای چیلر برای فصل تابستان تنظیم می‌شود. دمای متعادل آب برای تنظیمات چیلر در فصل تابستان 25 تا 31 درجه سانتی‌گراد است.

    تنظیمات چیلر ال جی

    تنظیم چیلرهای ال جی بر پایه مبرد و سیکل تبرید انجام می‌شود. تنظیم چیلر و عملکرد آن تقریبا مشابه کولر گازی است. مهم‌ترین بخش‌های چیلر ال جی، کندانسور و اواپراتور است.
    مایع سرد کننده در چیلر دمای بسیار پایینی دارد، این مایع به راحتی می‌تواند تبدیل به بخار شود و مجددا به حالت مایع بازگردد. این تغییرات باعث عملکرد درست چیلر خواهد شد. برای اینکه چیلر ال جی درست کار کند باید دمای اواپراتور سردتر از دمای اتاق باشد و در مقابل دمای کندانسور باید گرم‌تر از هوای اطراف باشد. این جریان ادامه پیدا می‌کند تا دمای محیط تهویه شود و عملکرد سرمایش به درستی انجام شود.
    تنظیمات چیلر ال جی

    آجر دکور اجرا و فروش آجرنما

    آجردکور، مجموعه ای با بیش از 30 سال سابقه در فروش انواع آجر (آجرنما معمولی، آجرنسوز، شاموتی، رستیک، حصیری و غیره) و اجرای نما مدرن و سنتی با آجر در سازمان ها، اماکن مذهبی و پروژه های شخصی است. مشاور خرید بهترین آجرنما به این معنا که انواع آجرنما سنتی و مدرن موجود در آجردکور؛ همگی این آجرها از بهترین تولیدات کارخانه های کشور است.

    این آجرها به دو صورت انحصاری و غیر انحصاری در مجموعه آجردکور به قیمت کارخانه فروش می رسد. همچنین مجموعه آجردکور در راستای ایجاد یک فرایند خرید آجر و انتخاب نصاب استاد کار آجرنما ساده و آسان علاوه بر فروش آجر اقدام به اجرای انواع نمای دکوراسیون داخلی منزل، نمای بیرونی، اجرای انواع شومینه، باربیکیو، آتشگاه برای ویلا و محوطه سازی با بهترین کیفیت در اجرای آجرنما و تضمین قیمت و کیفیت کار می نماید.

    جمع بندی

    تنظیم چیلر بیش از هر موضوع دیگری می‌تواند روی عملکرد چیلر تاثیرگذار باشد. چیلرها یکی از رایج‌ترین و بهترین سیستم‌های تهویه مطبوع در منازل و محیط‌های اداری و تجاری بزرگ دفتر های کار هستند. چیلرها مانند سایر سیستم‌های تهویه عمل می‌کنند، اما بازده و کارایی آن‌ها در بخش سرمایش به مراتب بیشتر از بخش‌های دیگر است.
    در این بلاگ درباره راه‌ اندازی چیلر، تنظیم چیلر، تبدیل آن از سرمایش به گرمایش و سایر موارد اطلاعات جامعی را در اختیارتان قرار دادیم.