استفاده از چیلرها در سال‌های اخیر رواج بسیاری پیدا کرده است. چیلرهای خانگی یکی از انواع چیلرهایی هستند که می‌توانند سیستم سرمایش و گرمایش محیط را تامین کنند. گرچه از چیلرها برای فضاهای بزرگ و متراژ بالا استفاده می‌کنند، اما تولیدکنندگان برای آپارتمان‌های مسکونی هم چیلرهای خانگی تولید کرده‌اند. چیلرهای خانگی یکی از انواع چیلرهایی هستند که برای محیط‌های کوچک از آن‌ها استفاده می‌کنند. ظرفیت سرمایشی این چیلرها معمولا 2 تا 30 کیلووات است و برای محیط‌های 150 تا 300 متری گزینه بسیار مناسبی هستند. در ادامه این بلاگ با بهترین تولیدکننده داکت اسپلیت آرتانسیم همراه باشید تا در رابطه با انواع چیلر، چیلر خانگی، گرمایش چیلر خانگی اطلاعات کامل‌تری به دست آورید.

انواع چیلر

چیلرها با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند در محیط‌های مختلفی استفاده می‌شوند. چیلر ها دارای دو نوع صنعتی و غیرصنعتی هستند. از انواع چیلرهای صنعتی در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها برای خنک کردن دستگاه‌های و تهویه هوا استفاده می‌شود. از انواع چیلرهای غیرصنعتی هم برای محیط‌های اداری، تجاری و مسکونی استفاده می‌شود.
قیمت چیلرهای صنعتی و غیرصنعتی با توجه به کاربرد، قابلیت‌هایی و ویژگی‌هایی که دارند بسیار متفاوت است.چیلر خانگی

سیستم سرمایش و گرمایش منازل مسکونی

چیلرهای خانگی یا مینی چیلرها، یکی از انواع چیلرهای هواخنک هستند که برای منازل مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از چیلرهای خانگی می‌توان برای محیط‌های اداری و تجاری با ظرفیت پایین استفاده کرد. بازده و راندمان آن‌های در مقایسه با چیلرهای صنعتی بسیار پایین‌تر است.

چیلر خانگی

 در چیلرهای خانگی پمپ و منبع انبساط درون چیلر قرار گرفته است، بدین ترتیب نیازی به لوله کشی به موتورخانه و پمپاژ آن ندارد. نحوه کار چیلر خانگی با چیلرهای معمولی تفاوت چندانی ندارد، این چیلرها ظرفیت و ابعاد کوچکتری در مقایسه با انواع چیلرهای معمولی دارند و تمام قطعات مربوط به سیستم سرمایشی درون آن قرار گرفته است.

انواع چیلر خانگی

چیلرهای خانگی به دو نوع مختلف چیلر یک پارچه و چیلر دوپارچه تقسیم می‌شوند.

چیلر خانگی یک‌پارچه

یکی از انواع چیلر خانگی هستند که تمام اجزا آن ازجمله کمپرسور، کندانسور، منبع انبساط، پمپ، شیر انبساط درون یک محفظه قرار می‌گیرند. بهترین مکان برای نصب دستگاه در پشت بام، تراس یا بالکن است.

چیلر خانگی دوپارچه

در این نوع چیلر اواپراتور و پمپ درون یک محفظه جدا قرار می‌گیرند. پمپ باکس آن به منظور جلوگیری از یخ‌زدگی در محیط داخلی قرار می‌گیرد، در این مدل برای لوله‌کشی بین پمپ باکس و کندانسور باید هزینه بیشتری صرف شود.چیلر خانگی

اجزای انواع چیلر

چیلرهای خانگی مشابه سایر چیلرها هستند و از اجزای مختلفی ساخته شده‌اند:

  • فن: فن‌ها در چیلرهای خانگی وظیفه به جریان انداختن هوا را در دستگاه به عهده دارند. وجود فن، عملکرد کندانسور را هم تکمیل می‌کند.
  • کمپرسور: کمپرسور، قلب تپنده چیلر خانگی است. یکی از قطعاتی که علاوه بر چیلر خانگی در انواع چیلر هم وجود دارد؛ کمپرسور است. در چیلرهای خانگی معمولا از کمپرسورهای اسکرال استفاده می‌کنند. این کمپرسورها بازده و توان بالا و سر و صدای کمی دارند.
  • کندانسور: در چیلرهای خانگی هواخنک از کندانسور هوایی استفاده می‌شود. کندانسورهای سیستم چیلر خانگی وظیفه‌ی دفع گرمای بخار خروجی از کمپرسور به هوای محیط را به عهده دارد.
  • اواپراتور: این قطعه در سیکل تبریدی، مربوط به کویل حرارتی اواپراتور است. این قطعه می‌تواند به فن کویل‌های ساختمان متصل شود و عمل خنک‌سازی را انجام دهد.
    اواپراتورهای چیلرهای خانگی از لوله‌های مسی ساخته شده‌اند، بدین ترتیب ضریب انتقال بسیار بالایی دارد. حرارت آب بعد از ورود به اواپراتور، خنک می‌شود.
  • شیر انبساط: قطعه شیر انبساط دما و میزان جریان مبرد را کنترل می‌کند. این قطعه به دلیل کنترل دمای آب، به عنوان مهم‌ترین قطعه در چیلرهای خانگی شناخته می‌شوند.

چیلر صنعتی

گرمایش چیلر خانگی

آیا با نحوه گرمایش چیلر خانگی آشنایی دارید؟ چیلر خانگی یکی از انواع چیلرهایی است که می‌تواند هردو بخش سرمایش و گرمایش را تحت پوشش قرار دهد. اگر چیلر خانگی به صورت هیت پمپ طراحی و ساخته شده باشد، می‌تواند عملکرد گرمایشی بسیار خوبی داشته باشد. در زمان استفاده از گرمایش چیلر خانگی میزان مصرف برق دستگاه و استهلاک آن افزایش پیدا می‌کند، این موضوع باعث گردد تا بسیاری از کارشناسان از عملکرد گرمایشی آن چشم پوشی کنند.

برای راه‌اندازی بخش گرمایش چیلر خانگی باید با طراحی هیت پمپ، دو منبع جداگانه برای آب سرد و گرم در نظر گرفته شود. بدین ترتیب می‌توان آب‌گرم تولید شده را به صورت مستقیم به فن کویل‌ها ارسال کرد یا به صورت مجزا یک سیستم گرمایش از کف را برای آن در نظر گرفت. چیلر خانگی در حالت گرمایش یکی از انواع چیلرهایی است که کمپرسور آن باید برای گرم کردن آب روشن باشد. این موضوع تنها در فصول سرد سال و برای عملکرد گرمایشی چیلر است. روشن بودن کمپرسور می‌تواند مصرف برق را افزایش دهد.
بازده و عملکرد سیستم گرمایش چیلر خانگی به اندازه سایر سیستم‌های گرمایشی نیست، از این رو استفاده از گرمایش این دستگاه برای ساکنین جنوب کشور و شهرهایی که زمستان سخت ندارند مناسب است. برای استفاده از گرمایش چیلر خانگی به یک منبع آب گرم نیاز دارید تا بویلرها جریان آب‌گرم را برای چیلر خانگی مهیا کنند.

مصرف برق چیلر خانگی

چیلر خانگی یکی از انواع چیلرهایی است که در زمان خرید باید به مصرف برق آن توجه داشت. چیلر خانگی هم مانند سایر چیلرها با برق کار می‌کند. مصرف برق آن با توجه به ابعاد، سایز و اندازه چیلر متغیر خواهد بود. بدین ترتیب هرچه میزان توان چیلر بیشتر باشد، مصرف برق آن هم افزایش پیدا می‌کند.
در میان چیلرهای خانگی، چیلر آبی یکی از انواع چیلرهایی است که به دلیل نداشتن کندانسور مصرف برق بسیار کمتری دارد.
چیلر خانگی مدل هوایی هم به دلیل داشتن فن‌های متعدد برای خنک کردن مبرد، مصرف برق بسیار بالایی دارد. چیلر خانگی هوایی یکی از انواع چیلرهایی است که در مناطق شهری تامین برق آن کمی سخت خواهد بود. از این رو بهتر است قبل از هرگونه خریدی، ابتدا میزان مصرف برق چیلرهای خانگی را بررسی کنید و با مقایسه آن‌ها با یکدیگر یکی از بهترین انواع چیلر را انتخاب کنید.قیمت انواع چیلر سرمایشی و گرمایشی

قیمت انواع چیلر برای سیستم سرمایش و گرمایش

قیمت انواع چیلرهای سرمایشی و گرمایشی با توجه به فاکتورهای ساخت و میزان برودتی که دارد متفاوت است. برای چیلر سرمایشی و گرمایشی نمی‌توان قیمت مشخصی را عنوان کرد. تعیین قیمت چیلر سرمایشی و گرمایشی به عوامل مختلفی چون ظرفیت چیلر، نوع کمپرسور، شرکت تولیدکننده، گارانتی بستگی دارد.

قیمت انواع چیلر برای سیستم سرمایش و گرمایش منازل مسکونی

در حقیقت قیمت انواع چیلرهای مسکونی با توجه به عوامل مختلفی چون ابعاد چیلر، برند تولیدکننده، مساحت ساختمان، نوع کاربری، کیفیت قطعات استفاده گردد متفاوت است. قیمت چیلر مسکونی با توجه به این عوامل و نوسانات ارز در بازار داخلی متغیر است. در زمان خرید به قیمت روز توجه داشته باشید.

جمع بندی

با توجه به مطالبی که عنوان گشت یکی از انواع چیلرها که برای منازل مسکونی استفاده می‌شود، چیلر خانگی است. چیلر خانگی یکی از انواع چیلرهایی است که شما را از استفاده همزمان از چند سیستم تهویه بی‌نیاز می‌کند. چیلر خانگی به دلیل داشتن سیستم سرمایشی و گرمایشی، مصرف برق پایین انتخاب مناسبی برای منازل مسکونی و متراژهای کم است. چیلرهای خانگی یا مسکونی قابلیت آن را دارند تا سرمایش و گرمایش محیط را تامین کنند.