یکی دیگر از سیستم های تهویه مطبوع که به دلیل راندمان بالا و به صرفه بودن مورد توجه قرار گرفته داکت اسپلیت است. این سیستم تهویه مطبوع در زمستان و تابستان کاربرد دارد اما باید تنظیمات مربوط با هر فصل را انجام داد. آیا از شیوه تنظیم داکت اسپلیت در فصل های زمستان و تابستان آگاه هستید؟ نحوه عملکرد کولر گازی و داکت اسپلیت تا حدود بسیار زیادی شبیه به هم است اما در ساختار تفاوت هایی وجود دارد.

داکت اسپلیت دو قسمت مهم یونولیت خارجی و داخلی دارد که یونولیت داخلی آن در سقف کاذب نصب می شود و برای اتصال یونولیت های داخلی و خارجی از لوله های مسی با عایق فولادی استفاده می شود. در این مقاله با آرتا نسیم تولید کننده انواع سیستم های تهویه مطبوع همراه باشید تا اجزا و نحوه تنظیم داکت اسپلیت در زمستان و تابستان را بدانید.

اجزای داکت اسپلیت

یکی از متداول ترین و محبوب ترین سیستم های تهویه مطبوع که محدودیتی در متراژ محل نصب ندارد و در تمامی محیط های اداری و مسکونی قابل بهره برداری است. داکت اسپلیت از اجزای مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به طور مختصر معرفی و توضیحی راجب این اجزا خواهیم داد، راه اندازی درست این تجهیزات ارتباط مستقیم با عملکرد صحیح و افزایش طول عمر این دستگاه دارد.

تنظیم داکت اسپلیت برای تابستانترموستات: از این قطعه برای کنترل دستگاه داکت اسپلیت و تنظیم دمای محیط استفاده می شود. در صورت استفاده برای تنظیم داکت اسپلیت پیشنهاد ما استفاده از خود ترموستات دستگاه می باشد.

رابط لوله درین: آبی که چگالی آن دستکاری شده است باید به چاه مخصوص منتقل گردد به عبارت دیگر رابطه لوله درین، مسیر خروجی به لوله درین را متصل می کند.

رابط آب گرم کن: تقریبا یک متر بین لوله آب گرم و کویل آب گرم فاصله وجود دارد بنابراین از این رابط برای اتصال کویل آب گرم و لوله آب گرم استفاده می شود.

گاز فریون: گاز فریون یا همان مبرد که باید در زمان راه اندازی داکت اسپلیت آن را به خوبی شارژ کرد تا از عملکرد صحیح داکت اسپلیت مطمئن شد. هرچقدر کیفیت گاز فریون شارژ شده بیشتر باشد میتواند طول عمر ترموستات و سایر قطعات را تضمین کند.

برزنت: می توان به جرات گفت یکی از قطعات مهم در داکت اسپلیت برزنت باشد. برزنت بین یونولیت داخلی و کانال خروجی هوا قرار می گیرد تا صدای ناشی از یونولیت خارجی به فضای محیط منتقل نشود.

تنظیم داکت اسپلیت با شرایط عمومی

هر شرکت و برند بر اساس بودجه و استراتژی که برای خود استفاده می کند اقدام به تولید داکت اسپلیت با قطعات مختلف می کند. نحوه عملکرد این قطعات شاید متفاوت باشد اما نتیجه همیشه یک چیز است بنابراین در هنگام نصب، راه اندازی و تنظیم داکت اسپلیت، توجه به این نکته حائز اهمیت است. همانطور که گفتیم نتیجه و خروجی همه این قطعات یک چیز است بدین سبب قبل تنظیمات تخصصی باید یک سری شرایط عمومی برای تنظیم داکت اسپلیت خود محیا کنید. این شرایط عبارت اند از:

  • نواحی و اطراف کندانسور باید به طور کامل خالی باشد.
  • قبل از انجام هر تنظیماتی جریان برق به دستگاه را قطع کنید تا آسیبی به شما و تجهیزات نرسد.
  • بعد از اتمام کار و در زمان روشن کردن داکت اسپلیت دقت داشته باشید که تمامی دریچه های هوا به صورت باز یا نیمه بسته باشند.
  • در زمان تنظیم داکت اسپلیت مراقب باشید، کمپرسور و سایر تجهیزات برقی با آب تماس پیدا نکنند.

در صورت خرید چیلر خواندن مقاله تنطیم و نحوه کار با چیلر پیشنهاد می گردد.

تنظیم داکت اسپلیت برند گرین

تنظیم داکت اسپلیت برای تابستانبرند گرین از آن دسته شرکت های معتبر است که می توان چشم بسته محصولاتش را تهیه کرد. برای تنطبم داکت اسپلیت های گرین در فصل زمستان به طوریکه هوای گرم را داخل محیط انتقال دهد اجرا دستورات زیر کمک کننده هستند.

در ابتدا باید به مدت 8 ساعت برق دستگاه تامین شود تا بتوان از گرمایش داکت اسپلیت بهره برد؛ این 8 ساعت روشن بودن داکت اسپلیت سبب گرم شدن کارتر آن می گردد. به منظور تست عملکرد صحیح دستگاه باید به مدت 1 ساعت پس از تمام شدن آن 8 ساعت دستگاه روشن شود.

سپس داکت اسپلیت را در حالت سرمایش قرار دهید و مدام کمپرسور را چک کنید تا هوای سرد از آن خارج نشود پس از آن روی حالت فن بگذارید دقت کنید آیا هوایی از دستگاه به محیط منتقل میشود یا خیر؟

برای تنظیم داکت اسپلیت در حالت های سرما و گرما، آن را در حالت سرمایش قرار دهید تا به مدت یک ساعت کار کند سپس روی حالت گرمایش قرار دهید و با چک کردن خروجی هوا از خارج شدن هوای گرم مطمئن شوید.

تنظیم داکت اسپلیت برند ال جی LG

شرکت ال جی کار کاربران خود را خیلی راحت کرده، کافی است ابتدا تمامی تجهیزات، ورودی و خروجی های هوا را به طور کامل گرد گیری کرده تا اختلالی در عملکرد داکت اسپلیت پیش نیاید. سپس از روی پنل کنترل داکت اسپلیت MOOD را زده و گزینه HEAT را انتخاب کنید تا گرمایش داکت اسپلیت را فعال کنید. برای فعال کردن بخش سرمایش هم به قسمت MOOD بروید سپس گزینه COOL را انتخاب کنید تا روی سرمایش سوییچ کند.

بعضی از داکت اسپلیت های LG گزینه FAN را دارند که این گزینه برای عوض کردن سرمایش یا گرمایش نیست بلکه این گزینه فقط به منطور تهویه مطبوع و خارج کردن بوی نا مناسب محیط استفاده می گردد.

کلام آخر

تنظیم داکت اسپلیت برای تابستاندر هنگاه خرید داکت اسپلیت باید به ابعاد، ظرفیت و برند داکت اسپلیت بسیار توجه کرد چرا که تمامی این عوامل ارتباط مسقیم با عملکرد صحیح دستگاه و تهویه مطبوع مناسب محیط دارد. به همین جهت میخواهم برند آرتا نسیم را به شما معرفی کنم تا با خریدی به صرفه بهترین عملکرد را از داکت اسپلیت خود شاهد باشید. برای خرید داکت اسپلیت های شرکت آرتا نسیم به صفحه خرید داکت اسپلیت مراجعه کنید.