یکی دیگر از تجهیزات تهویه مطبوع آرتا نسیم، دستگاه مینی چیلر است. چقدر این دستگاه را می شناسید؟ این دستگاه تهویه مطبوع برای چه محیط هایی مناسب است؟

دستگاه مینی چیلر همانند داکت اسپلیت از سیکل تبرید تراکمی استفاده می کند. مینی چیلر یکی از دستگاه های رایج است که برای خنک کردن محیط های مینی چیلرمسکونی و اداری کوچک مورد استفاده قرار می گیرد و همانطور که از نامشان پیداست دارای ظرفیت محدود هستند. در این سیستم تهویه مطبوع ابتدا به کمک پمپ آب را خنک کرده سپس به کمک پمپی دیگر هوای خنک را به محیط منتقل می کنند.

نصب و راه اندازی و همینطور نگهداری این دستگاه تهویه مطبوع بسیار راحت تر از سایر تجهیزات سرمایشی ساختمان است. اگر نیاز به اطلاعات جامع درباره مینی چیلر ها دارید این مقاله که توسط شرکت آرتا نسیم تهیه شده است به شما پیشنهاد می گردد. و یا به دنبال یک مینی چیلر با کیفیت هستید که خیالتان را از بابت خرید مطمئن باشد می توانید به صفحه خرید مینی چیلر شرکت آرتا نسیم مراجعه کنید.

مینی چیلر چه اجزایی دارد؟

اجزای این سیستم تهویه تا حدودی شبیه به داکت اسپلیت است. کندانسور، کمپرسور، اوپراتور و شیر انبساط از اصلی تری و مهم ترین اجزای دستگاه مینی چیلر است.

کندانسور

چون این سیستم تهویه مطبوع مناسب محیط های کوچک است از این باید نصب و راه اندازی، تعمییر و نگهداری آنها راحت باشد بنابراین در ساخت این سیستم تهویه مطبوع از دو نوع کندانسور استفاده میکنند.

  • کندانسور هوا خنک: یعنی به کمک فن و کویل عمل سرمایش محیط را انجام می گردد.
  • کندانسور آب خنک: یعنی به کمک آب سرد عمل سرمایش محیط انجام می گردد.

درمورد نحوه کارکرد این دو نوع کندانسور در مقاله ای دیگر به طور مفصل خواهیم پرداخت. این نکته را در نظر بگیرید که غالبا از نوع اول یعنی کندانسور هوا خنک استفاده می شود همچنین در کندانسور هوا خنک از فن محوری و کویل خنک برای خارج کردن گرمای تولید شده توسط کمپرسور به کار گرفته می شود. از این رو این سیستم تهویه باید در فضای باز و خارج از محیط خانه نصب گردد.

کمپرسور

کمپرسور ها انواع مختلفی دارند و وظیفه آنها تامین قدرت حرکت مبرد در سیکل تبرید است. با توجه به متراژ محل نصب و تکنولوژی به کار گرفته شده در مینی مینی چیلرچیلر ها نوع کمپرسور تغییر خواهد کرد به طور کلی سه نوع کمپرسور در این سیستم تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد.

  • کمپرسور روتاری: سرعت این نوع کمپرسور ثابت است و تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهد کرد.
  • کمپرسور اسکرال: از نوع کمپرسور دورانی است که توانایی بالا بردن دما و فشار گاز ها با حجم بسیار بالا را دارد.
  • کمپرسور  پیستونی: اگر در محیط نیاز به نصب چیلر با ظرفیت پایین باشد از این نوع کمپرسور استفاده می شود.

به دلیل ظرفیت پایین مینی چیلر ها دو نوع اول به کار گرفته می شود که دلیل مزیت بالایی که دارد پیشنهاد می شود، کمپرسور نوع اسکرال را انتخاب کنید.

اوپراتور

از اوپراتور برای تبدیل آب گرم به آب سرد و خنک در این سیستم تهیه مطبوع استفاده می کنند. اوپراتور ها دارای دو ورودی و دو خروجی است. یک ورودی و خروجی برای مبرد و یک ورودی و خروجی برای آب یا هر ماده دیگری که باید خنک شود دارد. قسمت خارجی اوپراتور با فوم هوای مخصوص عایق می گردد تا از تشکیل قطرات آب و اتلاف انرژی پیشگری شود. به طور کلی دو نوع اوپراتور در مینی چیلر ها بکار گرفته میشود.

  • اوپراتور لوله ای: از جنس مس است که پوسته خارجی آن فولادی می باشد.
  • اوپراتور پلنتی یا صفحه ای: در این اوپراتور از صفحات نازک برای منتقل کردن حرارت استفاده می شود.

قیمت مینی چیلر

  • 2 تن: کمترین ظرفیت بین مینی چیلر ها 2 تن است که برای محیط های کوچک مناسب است. نوع دو تن آن مجهز به پمپ سیرکولاسیون می باشد که باعث راندمان بالا می شود. با توجه به متریال و برند تولیدی این دستگاه میتوان گفت ظرفیت دو تن آن با قیمتی بین 20 الی 30 میلیون تومان در بازار آزاد مینی چیلرعرضه می گردد.
  • 4 تن: بعد از ظرفیت دو تن نوبت به ظرفیت 4 تن می شود که از نظر ساختاری تفاوتی با نوع دو تن آن ندارد اما از راندمان و بازده بالایی برخوردار است. با توجه به متریال و برند تولیدی این دستگاه میتوان گفت ظرفیت چهار تن آن با قیمتی بین 40 الی 50 میلیون تومان در بازار آزاد عرضه می گردد.
  • 5 تن: در محیط های با متراژ کم میتوان از نوع 5 تن آن استفاده کرد. در این نوع از دو کمپرسور و دو عدد فن که با برق سه فاز کار میکنند استفاده شده است. در هنگام روشن بودن صدایی معادل 60 دسی بل تولید میکند که بسیار کم است و مزاحمتی برای استراحت یا کار افراد ایجاد نمی گردد. با توجه به متریال و برند تولیدی این دستگاه میتوان گفت ظرفیت پنج تن آن با قیمتی بین 50 الی 60 میلیون تومان در بازار آزاد عرضه می گردد.
  • 10 تن: بالاتری ظرفیت مینی چیلر ها همین ظرفیت ده تن است و اگر ظرفیت بالاتری بخواهید باید از چیلر استفاده کنید. از مزیت های این ظرفیت می توان به راندمان بالا، سازگاری با انواع آب و هوا، نصب و راه اندازی بدون لوله کشی و استفاده از کمپرسور اسکرال اشاره کرد. با توجه به متریال و برند تولیدی این دستگاه میتوان گفت ظرفیت ده تن آن با قیمتی بین 100 الی 150 میلیون تومان در بازار آزاد عرضه می گردد.

آرتا نسیم برترین تولید کننده مینی چیلر

مینی چیلراگر محیطی کوچک دارید و همچنین بودجه ای که دارید محدود است، پیشنهاد ما استفاده از دستگاه مینی چیلر است؛ چرا که با توجه به ظرفیت پایین، راندمان بالایی دارند. این سیستم تهویه مطبوع در ظرفیت های دو تن، چهار تن، پنج تن و ده تن تولید و طراحی می شود. اگر قصد خرید این سیستم تهویه مطبوع را دارید میتوانید با رفتن به وبسایت آرتا نسیم و مراجعه به صفحه خرید مینی چیلر های این شرکت از کارشناسان بهترین مشاوره را بگیرید و  خریدی مطمئن را تجربه کنید.