عملکرد کندانسور در داکت اسپلیت چگونه است؟

عملکرد کندانسور در داکت اسپلیت چگونه است؟

داکت اسپلیت ها به سیستم های سرمایشی و گرمایشی گفته می شود که در فصول سرد سال برای گرم کردن و در فصول گرم هم برای خنک کردن هوای محیط استفاده می شود. اجزای اصلی داکت اسپلیت ها را کندانسور و هواساز تشکیل می دهند. از سوی دیگر پروانه، کمپرسور، دینام و فین جزو اجزای کندانسور به حساب می آیند.

هواساز هم شامل فیلتر، سینی، کویل، دینام، اوپراتور، پروانه می شود. وظیفه کندانسور یا همان چگالنده تبدیل ماده مبرد گاز به مایع است که در سیکل های تبریدی استفاده می شود. جالب است بدانید نحوه عملکرد کندانسور به صورت مستقیم در کارایی کولرگازی داکت اسپلیت اثرگذار است و از جمله قطعات مهم این سیستم محسوب می شود. به عبارت بهتر وظیفه کندانسور که در هر سیستم سردخانه و تهویه مطبوع از اجزای مهم به حساب می آید، تبادل حرارت در چرخه تبرید است.

حال که با نحوه کار و وظیفه کندانسور داکت اسپلیت به صورت مختصر آشنا شدید در ادامه به معرفی انواع کندانسور، اجزا و قیمت این قطعه مهم می پردازیم. در ادامه این مقاله با بهترین تولیدکننده داکت اسپلیت آرتانسیم همراه باشید.

انواع کندانسور در داکت اسپلیت از نظر ساختار

نوع سیال واسطه که حرارت را از سیال داغ می گیرند در تعیین نوع کندانسور داکت اسپلیت موثر هستند. همچنین، کندانسورها با توجه به نوع ساختاری که دارند به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

کندانسور آبی (آب خنک): در این کندانسور آب خنک حرارت سیال داغ را می گیرد و آن را به برج خنک کننده می فرستد. در  برج سیال مجددا خنک می شود و به کندانسور برمی گردد تا سیکل خنک کاری دوباره از سر گرفته شود. کندانسور آبی در 4 مدل صفحه ای، پوسته و لوله، پوسته و کویل مارپیچ و دو لوله ای طراحی می شود.

کندانسور هوایی (هوا خنک): در این نوع کندانسور، هوا از طریق فن از روی کویل عبور می کند تا سیال درون آن را خنک کند. بر خلاف نوع آبی، در این کندانسور نیازی به تجهیزاتی مانند برج خنک کننده نیست. در این مرحله و هوای رد شده از روی لوله ها، حرارت را از سیال داغ می گیرد. علاوه بر این؛ خطر رسوب و زنگ زدگی تجهیزات در این مدل وجود ندارد.

کندانسور تبخیری (ترکیبی): این کندانسور ترکیبی از دو نوع آبی و هوایی و همچنین قسمتی از برج خنک کننده است. در این کندانسور، سیال موجود در لوله ها که حرارت بالایی دارد از طریق آبی که روی لوله ها پاشیده می شود، تقطیر شده و به کمک یک فن خنک می شود.

پیشنهاد تولیدکننده بهترین داکت اسپلیت آرتانسیم برای مطالعه بیشتر : معرفی انواع کمپرسور های داکت اسپلیت و کولر گازی

انواع کندانسور در داکت اسپلیت از نظر کاربرد

جالب است بدانید؛ کندانسورهای آبی و هوایی کاربرد بیشتری در مقایسه با نوع تبخیری دارند. اما در یک گروه بندی دیگر، کندانسورها از لحاظ کاربرد، به 3 گروه کندانسور چیلر، کندانسور سردخانه و کندانسور صنعتی تقسیم می شوند.

کندانسور چیلر اغلب در چیلر تراکمی هوا خنک (چیلر هوایی) و چیلر تراکمی آب خنک (چیلر آبی) کاربردی هستند. نوع سردخانه ای از دیگر موارد پر کاربرد است که در گروه چیلر های تراکمی قرار می گیرد و نام دیگر آن کندانسینگ است.

کندانسور صنعتی هم به انواع پوسته، لوله و هوا خنک اطلاق می شود که در ماشین آلات صنعتی عمل تقطیر به کمک آنها انجام می شود.

اجزای کندانسور داکت اسپلیت

کندانسورها دارای اجزای مختلفی هستند. مهمترین این اجزا شامل موارد زیر است:

  • فن: از این قسمت به منظور دمیدن هوای خارج به مبدل حرارتی برای خنک کردن مایع مبرد داخل آن استفاده می شود.
  • کمپرسور: از کمپرسور برای افزایش مبرد و همچنین حرکت دادن آب استفاده می شود.
  • مبدل حرارتی: تبدیل بخار مبرد به مایع از طریق این جزء انجام می شود.

انواع فین کندانسور داکت اسپلیت

فین کندانسور همان پره های نازک از جنس آلومینیوم است که در انواع کویل فین دار استفاده می شود. از فین ها به عنوان سطوح انتقال حرارت هم استفاده می شود. همچنین، ورقه های آلومینیومی مورد استفاده در فین ها به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

فین موج دار: این فین با نام سینوسی هم شناخته می شود و جزو پرمصرف ترین فین ها هستند.

فین لووردار: در فین شیار دار تبادل حرارت بالاتری در مقایسه با نمونه های ساده دارند. هرچه حجم هوادهی بالاتر باشد صدای اضافی خارج گردیده از شیارها بالاتر است.

قیمت کندانسور داکت اسپلیت

در تعیین قیمت کندانسور داکت اسپلیت عوامل مختلفی اثرگذار است که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

طرح کندانسور: اینکه کندانسور به چه شکلی طراحی شده است در تعیین قیمت آن اثرگذار است. برای نمونه، در کندانسور پوسته و لوله از طرح های مختلف ورود و خروج سیالات استفاده می شود که همین امر می تواند قیمت نهایی را تغییر دهد.

جنس مورد استفاده در لوله ها، صفحات و فین ها: شرکت آرتا نسیم تهویه، با توجه به شرایط خورندگی سیالات و محیط، نوع کاربری، فشار، سرعت سیالات و دما از جنس های مختلف در ساخت اجزا استفاده می کند. با در نظر گرفتن اختلاف قیمت اجناس استفاده گردیده در اجزا، قیمت نهایی محصول هم متفاوت است.

نوع کندانسور: با توجه به ساختار متفاوت کندانسور آبی، هوایی و تبخیری قیمت آنها با یکدیگر تفاوت دارد. از طرفی هرچه مساحت اجزای منتقل کننده گرما در کندانسور بزرگتر باشد، مطمئنا مواد اولیه بیشتری هم در آنها استفاده گردیده است و قیمت نهایی کندانسور هم افزایش می یابد.

خرید کندانسورکندانسور در داکت اسپلیت

برای خرید کندانسور بهتر است به سراغ شرکت های معتبر تولیدکننده و یا وب سایت های فعال در این زمینه مراجعه کنید. یکی از تولیدکننده های مطرح داخلی در این حوزه، شرکت آرتا نسیم تهویه با بیش از یک دهه فعالیت در حوزه تولید انواع سیستم های تهویه، چیلر و اجزای داکت اسپلیت است.

شما می توانید با استعلام از این شرکت و بررسی محصولات موجود، نمونه مناسب را متناسب با نیاز خود خریداری کنید. همچنین؛ به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به نوسانات قیمت ارز در بازار، تعیین قیمت نهایی کندانسورها نیازمند استعلام لحظه ای از شرکت های معتبر است.

پیشنهاد تولیدکننده بهترین داکت اسپلیت آرتانسیم برای مطالعه بیشتر : خرید و قیمت اجزای داکت اسپلیت

کلام آخر؛

در این مطلب سعی شد انواع کندانسور، اجزا و عملکرد آن را در کنار وظیفه کندانسور به صورت خلاصه مطرح کنیم. اگر قصد خرید این قطعه حساس و اثر گذار را دارید، توصیه می شود، از مشاوران شرکت های معتبری مانند آرتا نسیم تهویه کمک بگیرید. مطمئنا با آگاهی از فاکتورهای مهم برای خرید کندانسور داکت اسپلیت، می توانید تصمیم بهتری برای انتخاب محصول نهایی بگیرید.