طرز کار هواساز خانگی

امروزه استفاده از هواساز خانگی در خانه ها بسیار محبوب شده است. هواساز های خانگی برای شهرهایی که آلوده هستند و مدام برای گروه های پر خطر ناسالم اعلام می گردد بسیار کاربرد دارد. اما طرز کار هواساز خانگی چگونه است؟ عملکرد این هواساز ها چگونه است.

تهویه مطبوع خانگی چه نقشی در هوای پاک داخل خانه دارد. در این مقاله قصد داریم به طرز کار هواساز خانگی و همچنین کارهایی که اجزای یک هواساز خانگی انجام می­دهند بپردازیم. پس حتما تا آخر این مقاله با بهترین تولید کننده داکت اسپلیت آرتانسیم همراه باشید تا به طور کامل با طرز کار هواساز خانگی آشنا شوید و بتوانید یک سیستم تهویه مطبوع ایده آل و مناسب را برای خانه خود تهیه کنید.

طرز کار هواساز خانگی چگونه است؟

دستگاه های تهویه مطبوع (از جمله انواع هواساز خانگی) با حذف هوای گرم از داخل خانه و پمپاژ آن به بیرون کار می کنند. این در حالی است که هوای خنک را به داخل اتاق باز می گردانند و دما را کاهش می دهند. وقتی مایع به گاز تبدیل می شود، گرما را جذب می کند. اصولا عملکرد دستگاه­های تهویه مطبوع و هواساز­ها به همین صورت است.

سیستم های تهویه مطبوع بسیار شبیه به یخچال استاندارد عمل می کنند؛ به این ترتیب که گرما در داخل سیستم جذب می­شود و سپس از اتاق خارج می شود.

طرز کار هواساز خانگی

طرز کار هواساز خانگی به شرح زیر است و طبق مراحل زیر انجام می­شود:

ابتدا هوای گرم از محیط داخل به سیستم منتقل می­شود.

این هوا با عبور از روی کویل سرد اواپراتور، خنک می­شود. علاوه بر آن رطوبت اضافه هوا نیز توسط یک رطوبت گیر استخراج می­شود.

در همین حال، جریان از طریق لوله‌های چیلر، گرمای هوای عبوری را جذب کرده و تبخیر می‌شود و از مایع خنک به گاز گرم تبدیل می‌شود.

این هوای گرم به بیرون پمپاژ می شود در حالی که مایع خنک کننده از طریق کمپرسور وکندانسور جریان می یابد که آن را دوباره به مایع خنک تبدیل می کند.

سپس هوای سرد مجددا در اتاق به گردش در می آید و در آنجا با هوای موجود مخلوط می شود و دما و رطوبت را کاهش می دهد.

در داخل یک واحد، اجزای مختلفی وجود دارد که وضعیت، فشار و دمای مبرد را دستکاری می‌کنند و به واحد اجازه می‌دهند که کار خود را انجام دهد و اتاق را خنک کند.

مجموعه آرتا نسیم برای مطالعه بیشتر شما عزیزان این مقاله را پیشنهاد میکند: هواساز آپارتمانی

عملکرد اجزای هواساز به چه صورت است؟

سیستم­های تهویه مطبوع برای خنک کردن هوا به یک مایع خنک کننده نیاز دارند که از طریق کویل­ها پمپاژ می­شود. برای این­که فرآیند تهویه مطبوع انجام شود، مدار مبرد باید سه جزء کلیدی داشته باشد. این سه جزء شامل اواپراتور، کمپرسور و کندانسور است. در ادامه کارایی و عملکرد هر یک از این اجزا را برای تهویه مطبوع خانگی از جمله هواساز خانگی توضیح می­دهیم.

اواپراتور هواساز خانگی

اواپراتور هواساز خانگی

هوای گرم از داخل خانه شما به داخل هواساز کشیده می­شود و از یک شیر انبساط که وظیفه تنظیم جریان را دارد، عبور داده   می­شود. سپس روی کویل سرد منتقل می­شود. کویل سرد اواپراتور، گرمای هوا را جذب می کند. گرمای جذب شده توسط اواپراتور دوباره به گاز تبدیل می­شود و به سمت کمپرسور حرکت می کند.

کمپرسور هواساز خانگی

کمپرسور در یک سیستم تهویه مطبوع به عنوان یک پمپ عمل می کند. به این صورت که حجم گاز را کاهش می دهد و فشار و دمای آن را برای فرآیند تراکم افزایش می دهد.

کندانسور هواساز

کندانسور، گرمایی که توسط مبرد از داخل اتاق جمع آوری شده است را به بیرون پمپاژ می­کند. هوای بیرون، گرما را جذب می‌کند و حالت را از گاز به مایع تبدیل می‌کند. هنگامی که گرما به بیرون منتقل شد، مبرد سرد به داخل اواپراتور برمی گردد تا این فرآیند را تکرار کند.

6 مزیت مهم استفاده از هواساز خانگی

از مهم­ترین مزایای هواساز­های خانگی می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

دارای یک فیلتر تصفیه کننده هوا هستند که با از خارج کردن ذرات معلق و گرد و غبار، حشرات و… از محیط، آلودگی محیط را از بین می برند و هوای تمیزی را برای شما ایجاد می­کنند.

هواساز­های خانگی رطوبت اضافی محیط را نیز می­گیرند و کاهش می­دهند.

همانطور که می­دانید زمانی که دما افزایش یابد و هوا بیش از اندازه گرم شود، خطر گرمازدگی و کم­آبی شما را تهدید می­کند. چراکه در هوای گرم شما بیشتر عرق می­کنید و بدن شما آب زیادی را از دست می­دهد. اما هواساز خانگی با تهویه مطبوع هوا و ایجاد دمای مطلوب، احتمال ایجاد این خطرات را تا حد زیادی کاهش می­دهد.

هواساز خانگی دمای متعادل و هوای مطلوبی را در محیط شما ایجاد می­کند که باعث می­شود خواب بهتری در شب داشته باشید.

استفاده از هواساز خانگی به خاطر تصفیه هوا و فراهم آوردن هوای تمیزتر به افرادی که مبتلا به بیماری آسم هستند، کمک قابل توجهی می­کند و اثرات ناشی از آلودگی هوا را در این افراد به شدت کاهش می­دهد.

هواساز­های خانگی به این خاطر که فن و کندانسور آن­ها در خارج از فضای خانه شما نصب می­شوند صدای کمی دارند.

6 مزیت مهم استفاده از هواساز خانگی

خرید هواساز خانگی

برای خرید هواساز خانگی می توانید به تولیدکننده های تهویه مطبوع مراجعه کنید. یکی از بهترین تولیدکننده های سیستم های تهویه مطبوع داکت اسپلیت، چیلر، فن کویل و هواساز آرتانسیم است. برای خرید کافی است با کارشناسان مجرب آرتانسیم تماس بگیرید. کارشناسان آرتانسیم بهترین مشاوره قبل از خرید و بعد از خرید را باتوجه به نیاز های شما به تهویه مطبوع در اختیار شما خواهند گذاشت.

در این مقاله مراحل و طرز کار هواساز خانگی را بررسی کردیم و عملکرد سه جزء مهم هواساز یعنی اواپراتور، کمپرسور و کندانسور را توضیح دادیم. علاوه بر آن مزایای استفاده از هواساز خانگی را برای شما گرد آوری کردیم. اگر این مطلب را دوست داشته داشتید و برای شما کاربردی و مفید بوده است، حتما آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.