تهویه مطبوع یکی از موارد پر بحث و نیاز های اساسی هر محیطی است که باید به آن توجه شود استفاده از اسپلیت کانالی یا داکت اسپلیت برای محیط های خانگی و اداری میتواند انتخاب مناسبی باشد. اما این محصول نیز همانند تمامی محصولات دیگر نیاز به بررسی قبل خرید دارد بنابراین پیش از هرچیزی باید با مزیت ها و معایب مربوط به داکت اسپلیت آشنا بشویم تا با توجه به محیط و نیازمان بهترین انتخاب را برای تهویه مطبوع انجام بدهیم.

  1. داکت اسپلیت چیست و چگونه کار میکند؟
  2. مزیت ها و معایت مربوط به داکت اسپلیت کدام است؟
  3. بهترین برند های داکت اسپلیت کدام است؟

اگر پرسش هایی همچون سوالات فوق برایتان پیش آمده در این مقاله با آرتا نسیم همراه باشید تا پاسخی مناسب برای سوال هایتان پیدا کنید. همچنین برای مطالعه و دانش بیشتر درمورد تهویه مطبوع ساختمان خواندن مقاله ‘بهترین سیستم سرمایش و گرمایش ساختمان چیست؟‘ پیشنهاد میشود.

داکت اسپلیت چیست و چگونه کارمیکند؟

داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی یکی از سیستم های تهویه مطبوع است که در تمامی فصول سال میتوان از آن استفاده کرد به این گونه در حالت عادی باد خنک را دارد و با نصب کویل آب گرم، باد گرم خارج میشود. داکت اسپلیت از دو بخش یونولیت داخلی(هواساز یا هوارسان) و یونولیت خارجی(کمپرسور یا کندانسور) تشکیل شده است. نحوه عملکرد آن با کولر گازی تا حدودی شبیه به هم است ولی یک تفاوت مهممزیت ها و معایب مربوط به داکت اسپلیت دارد این است که اسپلیت کولر گازی روکار است و روی دیوار نصب میشود اما یونولیت داخلی داکت اسپلیت که وظیفه تهویه هوا را به عهده دارد زیر سقف کاذب نصب میشود و توکار است. داکت اسپلیت از لوله و کانال های مسی برای انتقال هوای مطبوع به محیط استفاده میکند.

نحوه کار داکت اسپلیت در حالت سرمایش مانند کولر گازی است به این صورت که هوا از محیط بیرون توسط یونولیت خارجی جذب شده و به محیط داخل از طریق لوله های مسی به یونولیت داخلی میرسد و توسط یونولیت داخلی به تمامی اتاق هایی که دریچه خروجی هوا در آنها نصب شده می رود. در حالت گرمایشی نحوه کار داکت اسپلیت کاملا متفاوت است به این صورت که درون یونولیت داخلی یک کویل آب گرم نصب میشود و آبی که توسط موتورخانه یا پکیج گرم میشود به درون کویل میریزد و زمانی که فن یونولیت داخلی شروع به کار میکند با عبور هوا از آب گرم هوا نیز گرم شده و به محیط میرسد اما این سیستم گرمایش پاسخگوی محیط نیست و گرمایش کمی را تولید میکند.

مزیت ها و معایب مربوط به داکت اسپلیت کدام است؟

در پاسخ به سوال قبلی تا حدودی با داکت اسپلیت و نحوه کار آن در حالت گرمایش و سرمایش آشنا شدید حال میخواهیم مزیت و معایب مربوط به آن را باهم بررسی کنیم.

مزایا

هوای فیلتر شده

 

داشتن هوایی تمیز و مطبوع یکی از مزیت های سیستم داکت اسپلیت است اینگونه که در پشت دستگاه یک فیلتر هوا تعبیه شده که هوای برگشتی از آن عبور مینکد و تمیز میشود و از آنجایی که این قیلتر ها قابل شستشو هستند و نیازی به تعویض ندارند بنابراین هزینه اضافه ای برای مشتری نیز نخواهد داشت.

هزینه برق مصرفی جداگونه محاسبه میشود

در سیستم های سرمایشی و گرمایشی همچون VRF و چیلر که هزینه برق مصرفی به طور کلی محاسبه میشود ما به یکی دیگر از مزیت های داکت اسپلیت میرسیم به این صورت که هر واحد با توجه به نیاز خود میتواند سیستم داکت اسپلیت را کنترل نماید بنابراین هزینه برق مصرفی هر واحد مسکونی نیز به صورت جداگونه محاسبه میشود.

نصب بدون محدودیت

در نصب کولر گازی ما محدودیت فاصله از بابت کندانسور را داریم اما در داکت اسپلیت اینگونه نیست چرا که میتوان یونولیت خارجی را با ارتفاع 30 متر نسبت به یونولیت داخلی نصب کنیم(بستگی به دستگاه خریداری شده دارد) در این حالت دیگر فضای تراس اشغال نمیشود.

تامین کردن هوای تازه

یکی دیگر از مزیت های بسیار مهم داکت اسپلیت تامین کردن هوای تازه است که در محیط های بیمارستانی و داروخانه از اهمیت بالایی برخور دار است.

قیمت به صرفه

قیمت های داکت اسپلیت متناسب با ظرفیت و برند انتخاب شده متفاوت است اما اگر به طور کلی بخواهیم بررسی کنیم به این مثال دقت کنید: ما واحد مسکونی داریم به متراژ 135 متر که سه خواب است اگر بخواهیم برای این فضا تهویه مطبوع تهیه کنیم باید برای هر اتاق یه کولر گازی با ظرفیت 12000 و یک کولر گازی با ظرفیت 36000 برای سالن نشیمن خریداری کنیم که هزینه بالای نیز خواهد داشت اما فقط با تهیه یک داکت اسپلیت با ظرفیت 42000 میتوان هوای تمام محیط خانه را مطبوع کرد بنابراین هزینه راه اندازی یک داکت اسپلیت برای این واحد مسکونی کاملا به صرفه تر از خریداری 4 دستگاه کولر گازی است .

به عبارت دیگر داکت اسپلیت نسبت به کولر های گازی از قدرت و توان بیشتری برخور دار هستند یعنی با خرید یک دستگاه داکت اسپلیت تمام محیط خانه پوشش داده میشود اینگونه نیازی به خرید دستگاه های مجزا برای قسمت های مختلف نیست بنابراین هزینه های تعمیر و نگهداری کاهش پیدا میکند و دیگر فضایی برای نصب کندانسور های بزرگ کولر گازی اشغال نمیشود.

معایب

هدر رفتن بیهوده انرژی در فضاهای خالی

زمانی که داکت اسپلیت روشن میشود در تمامی محیط هایی که خروجی هوا دارند تهویه مطبوع انجام میشود اینگونه اگر زمانی در اتاق یا محیط فردی نباشد آن اتاق دیگر نیازی به تهویه ندارد اما تهویه انجام میشود بنابراین باعث اتلاف بیهوده انرژی و مصرف بی رویه برق میشود.

داشتن صدای بلند

درون یونولیت داخلی داکت اسپلیت یک فن جهت دمش هوا تعبیه شده که وقتی روشن میشود در محیط ساکت و آرام صدایش قابل شنیدن و تشخیص است که ممکن باعث اذیت و ناراحتی افراد حاضر در محیط بشود. اگر فن استفاده شده داخل یونولیت از جنس گالوانیزه باشد صدایی به مراتب بیشتر تولید میکند نسبت به فن هایی که از جنس پلاستیک هستند.

فضای تمامی محیط ها یکسان میشود

چون از یک دستگاه برای تهویه هوای محیط استفاده میشود بنابراین دمای تمامی قسمت های محیط یکسان است و نمیتوان آنها را کم و زیاد کرد.

سخت بودن در نصب و راه اندازی

نصب کردن داکت اسپلیت به مراتب سخت تر از نصب کردن کولر های گازی است چرا که فقط کندانسور یا خروجی هوا نیست بلکه نیاز به نصب دریچه برگشت، برزنت، کویل آبگرم، دریچه بازدید و رفت هوا و… است. بنابراین نصب داکت اسپلیت خود را به افراد متخصص در این حوزه بسپارید.

بهترین برند های داکت اسپلیت کدام است؟

ما در پاسخ به این سوال هم برند های ایرانی و هم برند های خارجی را بررسی میکنیم و از هرکدام چند برند معروف و سرامد را معرفی میکنیم.

برند خارجی

  • داکت اسپلیت ال جی(LG)
  • داکت اسپلیت سامسونگ(Samsung)
  • داکت اسپلیت میتسوبیشی(Mitsubishi)
  • داکت اسپلیت هایسنس(Hisense)
  • داکت اسپلیت جنرال(General)

برند داخلی

  • داکت اسپلیت آرتا نسیم
  • داکت اسپلیت ایران رادیاتور
  • داکت اسپلیت مهر اصل(Mehrasl)
  • داکت اسپلیت دانا تهویه
  • داکت اسپلیت داکتینو(Ductino)
  • داکت اسپلیت کیسان(Keisan)

کلام آخر

در این مقاله سعی شد معرفی مختصر مفیدی از موجودیت داکت اسپلیت داشته باشیم و در صورت تهیه با توجه به نیاز و محیطی که داریم بهترین انتخاب را داشته باشیم علاوه بر این به بررسی مزیت ها و معایب مربوط به داکت اسپلیت پرداختیم. سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت از لحاظ عملکرد تفاوت زیادی با کولر گازی ندارد اما اگر محیط بزرگی دارید بهترین گزینه نصب داکت اسپلیت است چرا که از لحاظ هزینه تعمیر، راه اندازی و نگهداری به صرفه تر است.